loading...

طبيعت لرستان

معرفي لرستان

بازدید : 523
يکشنبه 18 خرداد 1399 زمان : 10:23

یکی از مرغوب ترین کباب های ایرانی کباب بروجردی است. کباب بروجردی شامل انواع کباب (;کوبیده ، چنجه و برگ) است ، اما معمولاً کباب بروجردی به معنای نوع کوبیده ی آن است.

کوبیده بروجردی تفاوت چندانی با سایر کوبیده های ایرانی ندارد و دلیل محبوبیت آن استفاده از گوشت خوب و دقت و مهارت سرآشپزهای کباب است. گوشت سر دست گوسفند ، پیاز ، جوش شیرین ، نمک و فلفل ، مواد تشکیل دهنده ی کباب بروجردی است. این کباب را که با نان سنگک ، دوغ و سبزیجات محلی سرومی شود را از رستوران های معتبر تهیه کنید ، حافظه و طعم آن برای همیشه در کنار شما خواهد ماند.

بازدید : 417
سه شنبه 6 خرداد 1399 زمان : 9:45

در سال 1389 مجتمع گردشگری تحقیقاتی خرم آباد در زمینی به مساحت 800 هکتار ساخته شد. قرار گرفتن این مجموعه توریستی در یکی از مکانهای مرتفع باعث شده است که به بام لرستان خرم آباد معروف شود. بام لرستان در کوه مدبه قرار دارد. در ابتدا این کوه عاری از هرگونه پوشش گیاهی و درختان بود اما پس از شروع کار حدود 700000 درخت برای ایجاد فضای سبز کاشته شد.

همچنین با احداث آبشاری نسبتاً بلند ، نمای این مجموعه کاملاً تغییر یافت. این مجموعه شامل مناطق تفریحی ، باغ وحش ، پارک آبی ، رصدخانه و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی است. همچنین مکان هایی برای تفریح و استراحت خانواده ها وجود دارد. به یاد داشته باشید که بهترین مکان برای رصد ستارگان و پدیده های نجومی در غرب کشور ، رصدخانه بام لرستان در خرم آباد است که در ارتفاع 1860 متری ساخته شده و یکی از مرتفع ترین رصدخانه های کشور است. نمای شهر خرم آباد از ارتفاع این کوه بسیار دیدنی و متفاوت است.

بازدید : 247
دوشنبه 29 ارديبهشت 1399 زمان : 11:15

آبشار آب سفید معروف به عروس زیبای آبشارهای ایران ، در جنوب شرقی استان لرستان و در دامنه کوه های زاگرس واقع شده است. این آبشار از طریق جاده الیگودرز قابل دسترسی است. ارتفاع آبشار 70 متر و عرض تاج آن در فصل پرآب حدود 8 متر است. این آبشار به رود رودبار در لرستان می پیوندد و سرانجام به دز می رود.

آبشار آب سفید در دره های تاریک به وسیله ی فعالیت های زمین شناسی و فرسایش توسط آب در چندین هزار سال شکل گرفته است. آب این آبشار با هوا مخلوط شده و هنگام برخورد با سنگ ها حباب های سفید تشکیل می دهد. این حباب های سفید باعث می شود آبشار سفید رنگ به نظر برسد. آبشار آب سفید به زبان محلی های لرستان به “او اسبید” مشهور است.

بازدید : 257
دوشنبه 29 ارديبهشت 1399 زمان : 11:14

آبشار بیشه یکی از آبشارهای شهر خرم آباد، روستای بیشهاست. آبشار بیشه چهارمین اثر ملی است که در تاریخ 27 اسفند 1387 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران درج شده است.


ارتفاع آبشار از 48 متر تا نقطه برخورد با زمین و 10 متر از آنجا به محل اتصال به رودخانه سزار و عرض تاج آبشار 20 متر می باشد. در بالای آبشار ، مقابل ایستگاه ، چندین چشمه وجود دارد که پس از عبور از ایستگاه قطار ، آبشار بیشه را تشکیل می دهند.

با توجه به نزدیکی این آبشار با چندین مجتمع زیبا از جمله جنگل های وسیع بلوط ، روستای بیشه و منظره ایستگاه راه آهن بیشه ، می توان آن را به عنوان یک منطقه گردشگری مناسب در نظر گرفت.

در شرق آبشار تپه های کلاه کوه و از سمت شمال ، کوه ازگن به آن مشرف است. روستای چشمه پریان در شرق و از ارتفاعات کنار آبشار دیده می شود.

بازدید : 287
11 زمان : 1399:2

درياچه گهر، درياچه اي كوهستاني در ايران است. اين درياچه در جنوب شرقي دورود و در منطقه حفاظت شده اشترانكوه در استان لرستان با ارتفاع 2350 متر از سطح دريا واقع شده است. اين درياچه كه به "نگين اشترانكوه" معروف است ، به دليل كمبود جاده ، تا حد زيادي در اثر آلودگي انسان از بين رفته است. هر ساله حدود 700،000، گردشگر از اين منطقه بازديد مي كنند.


پوشش گياهي شامل: بلوط ، بيد ، بادام ، پسته وحشي ، گلابي وحشي ، سيب زميني ، نارون ، بلوط ، گردو ، انجير ، صنوبر ، سيب ، زالزالك ، ارژن، انار، موي وحشي است. گل هاي لاله واژگون ، شقايق ، زنبق و لاله وحشي تاج خروسي و اختر است.

در سالهاي اخير ، تنش بر مالكيت درياچه توسط شهرهاي اطراف اين درياچه تشديد شده است ، كه توسط دادستان دورود و شهرداري دورود شكايت شده و به وزارت كشور ارسال شده است. وزارت كشور در پاسخ به اين دادخواست نامه اي را با نقشه و موقعيت جغرافيايي درياچه گهر دورود براي فرمانداري ها و شهرداري هاي همجوار دورود ارسال كرد و به آنها يادآوري كرد كه اين درياچه كاملاً در قلمرو شهرستان دورود است.

بازدید : 306
11 زمان : 1399:2

نقاط سرسبز با داشتن رودخانه ها و آبشارها هميشه از محبوب ترين جاذبه هاي گردشگري اند و هميشه گردشگران زيادي براي لذت بردن از آب و هواي خوب و چشم اندازها راهي اين مناطق مي شوند. اگر طبيعت دوست هستيد و از بودن در كنار آبشارها و و گوش دادن به صداي خوش و خروش آب لذت مي بريد راهي سرزمين آبشار ها يعني استان لرستان شويد، استاني كه آبشارهاي زيادي را در خود جاي داده و با بيش از ۵۰ آبشار به سرزمين آبشارها معروف است. يكي از جذاب ترين آبشارهاي اين استان، آبشار گريت است.

بدون شك يكي از جذاب ترين آبشارهاي استان لرستان آبشار گريت است، آبشاري كه به سركانه و هفت چشمه هم معروفه و در مسير رودخانه ترس گريت به رودخانه سزار به خاطر عبور از ناهمواري ها به صورت طبيعي شكل گرفته و زيبايي هاي بي مانندي را خلق كرده است.

آبشار در روستاي گريت، در فاصله ۵۰ كيلومتري شهرستان خرم آباد، در ميان دره اي خوش آب و هوا قرار گرفته، دره اي پوشيده از درختان بلوط كه جلوه اي بينظير از طبيعت غرب ايران دارد و طبيعتي بي نظير است. آبشار گريت يك آبشار سه گانه با ارتفاع ۱۵ و پهناي ۱۷ متر است و در اطراف آن پوشش گياهي جذابي قرار دارد. مسير روستا تا آبشار گريت يكي از جذاب ترين مسيرهاي طبيعت گردي در ميان طبيعت بكر و جنگلي ست. در اين مسير يك پياده روي يك ساعته و همينطور مناظري بي مانند در انتظارتان است به طوري كه هنوز به آبشار نرسيده طبيعت گردي لذت بخشي را تجربه مي كنيد.

بازدید : 270
11 زمان : 1399:2

يكي از جاهاي ديدني مهم در لرستان، آبشار نوژيان است. اين آبشار در ۳۸ كيلومتري خرم‌آباد و در جاده‌ كمربندي، جايي بين دو كوه تاف و هشتاد پهلو قرار گرفته است.

آبشارهاي بلندتر از ۸۰ متر، در دسته‌ي آبشارهاي مرتفع قرار مي‌گيرند. نوژيان با ۹۵ متر در لرستان بلندترين است و در بين آبشارهاي كل كشور سري در سرها دارد.

در بهار كه چشمه‌هاي اطراف پرآب هستند، آبشار بيشترين پهنا را دارد و موقع خشكسالي آبشار هم كم‌جان مي‌شود. شايد به همين دليل از قديم به آن نوژيان، يعني آب زنده مي‌گويند. آبشار نوژيان چهل و ششمين اثر ملي است كه توسط سازمان ميراث فرهنگي در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست ميراث طبيعي ايران قرار گرفت.

گردشگاه جنگلي نوژيان بالاي كوه تاف قرار دارد. در كوه تاف انواع گياهان دارويي مي‌رويند و داراي طبيعتي زيبا و ديدني است. مردم و گردشگران زيادي براي تماشاي اين آبشار و براي جمع‌آوري گياهان دارويي به اين ناحيه مي‌آيند. راه ارتباطي آن از طريق خرم‌آباد به گردنه نوژيان جاده آسفالته يا از راه‌آهن به ايستگاه كشور و از آن طرف هم با ياي پياده حدود ۲ ساعت پياده‌روي به سمت آبشار است.

بازدید : 246
11 زمان : 1399:2

درياچه‌اي طبيعي است كه در شمال غرب خرم‌آباد واقع شده‌است. مساحت درياچه ۷ هكتار و عمق آن بين ۳ تا ۷ متر است. اين درياچه كه يكي از درياچه‌هاي طبيعي درون‌شهري ايران به‌شمار مي‌رود، زيستگاهي مناسب براي جانوران آبزي و پرندگان بومي و مهاجر است و نيز با وجود امكانات تفريحي و وجود شهر بازي و چشم‌اندازهاي طبيعي متعددي كه در اطراف آن وجود دارند از ارزش توريستي درون‌شهري قابل ملاحظه‌اي برخوردار شده‌است. آب اين درياچه از سرچشمه‌هاي موجود در مخمل كوه، چشمه گلستان و نيز از طريق چشمه‌هاي كف درياچه تأمين مي‌شود.


كياوو در لري خرم‌آبادي به معني كبود رنگ و آبي است و دليل استفاده آن آب زلال و عميق اين درياچه است كه به رنگ آبي و نيلي ديده مي‌شود.


آب درياچه از چشمه تأمين مي‌شود و به لحاظ ويژگي‌هاي خاص خود مي‌تواند به عنوان يكي از مراكز جذب توريست تبديل شود. در كنار اين درياچه امكانات تفريحي، شهربازي و چشم‌انداز زيبايي وجود دارد. كيو يك درياچه و سرآب فصلي است، اما شهرداري خرم‌آباد هم‌اكنون آب سرچشمه دائمي گلستان كه در زير قلعه فلك‌الافلاك قرار دارد را به منظور دائمي كردن درياچه كيو داده‌است.

بازدید : 297
11 زمان : 1399:2

اين تالاب‌ها با وسعت ۱۸۱۴۴ هكتار تقريبا ۶ الي ۱۵ كيلومتري جنوب غربي پلدختر در منطقه كوهستاني زاگرس محسوب مي شود واقع شده‌اند ارتفاع متوسط منطقه از سطح دريا ۶۰۰ متر مي‌باشد اين منطقه داراي ۱۱ تالاب مي‌باشد كه در گويش محلي گوري ناميده مي شوند با توجه به قرار داشتن پلدختر در مجاورت استان خوزستان و دارا بودن زمستان‌هاي معتدل، يكي از مناطق زيباي لرستان و محلي مناسب براي استراحت و زمستان گذاراني پرندگان مهاجر و يگر جانوران وحشي به شمار مي‌آيد.

در اواخر پائير و فصل زمستان پرندگاني چون مرغابي، غاز خاكستري، چنگر، سرسبز، اردك سر سياه، اردك سر حنايي، انواع آبچليك، تنجه، آنقوت، اردك نوك پهن، خوتكا، ديدومك و ... به اين منطقه مخاجرت مي‌كنند و پرندگان بومي منطقه شامل بلبل خرما، كبك، تيهو، سار، سهر طلايي، سنقر تالابي، عقاب طلايي، عقاب صحرايي، سار گپه معمولي و ... هستند از ديرگان جانوران بومي تالاب‌هاي پلدختر خزندگاني چون مار و مارمولك، لاك پشت، قورباغه و از ماهي‌ها: ماهي كپور، ماهي سياه، ماهي كامبوزيا، ماهي آمور، فيتوفاك، زردك و از پستانداران گرگ، خرگوش، روباه معمولي، شغال، و گراز را نام برد. پوشش گياهي منطقه سرخس آبي، جلبك سبز۷ اسپرس، شقايق، برموس، يونجه، بهارك، قاصدك و ... مي‌باشد.

تالاب هاي پلدختر به دو دسته دائمي و فصلي تقسيم ميشن. تالاب هايي مثل گري بلمك، گري جمجمه، تكانه، لفانه، كبود و زردابه كه تالاب «گري بلمك» با بيش از پانصد هكتار وسعت لقب بزرگترين تالاب رو داره. پوشش گياهي اطراف تالاب شامل گياهان زيبا و خاص مثل سرخس آبزي، پونه، يونجه، شبدر، جلبك سبز، شقايق و خارشتره و طبيعتا شكار در اين تالاب ها ممنوعه.

بازدید : 404
11 زمان : 1399:2

تالاب ازگن در استان لرستان و در ۲۵ كيلومتري شهر درود در كنار كوه زيباي قارون قرار دارد. يكي از نقاط قوت اين تالاب كه آن را خاص كرده حضور كوه قارون در كنار اين تالاب است. به گونه‌اي كه انعكاس كوه قارون در آب زلال اين تالاب منظره‌اي يكتا را به بيننده هديه مي‌دهد. انگار يك تابلوي نقاشي روبري شما است.

تالاب ازگن كه به تالاب قارون نيز شهرت دارد يك تالاب فصلي است كه از آب باران منطقه و برف‌هاي ذوب شده كوه زيباي قارون شكل مي‌گيرد و چشم اندازي رويايي و وصف ناشدني در فصل بهار را به وجود مي‌آورد. وقتي دور اين تالاب مي‌چرخيد از هر زاويه زيبايي اين تالاب بي‌همتا و خاص منطقه چرخش شما است.

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 44
  • بازدید کلی : 6757
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی